Thursday 27 September 2012

KENAPA SYAITAN DAN IBLIS BERDENDAM DENGAN MANUSIA?



Mari mulakan kisah ini dengan penciptaan makluk Allah yang pertama di muka bumi.

Ibnu Abbas ra mengatakan, “Setelah Allah menyempurnakan penciptaan langit dan bumi dengan segala sifatnya, gunung-gunung telah ditegakkan, angin telah dilepaskan, di bumi telah ada binatang-binatang liar dan bermacam-macam burung, maka buah-buahan mengering dan berjatuhan ke bumi dan di bumi tumbuh rumput-rumput yang satu sama lain saling memerlukan. Pada masa itu, bumi mengadukan persoalan tersebut kepada Tuhannya. Atas pengaduan itu, Allah menciptakan umat yang beraneka ragam dan berlainan jenis, yang diberi nama Jin.

Dalam Al-Quran disebutkan tiga jenis makhluk berakal yang diciptakan Allah yaitu manusia, jin, dan malaikat. Manusia dan Jin memiliki tujuan penciptaan yang sama kerana sama-sama memiliki akal yang dinamis dan nafsu namun hidup pada dimensi yang berbeda. Sedangkan malaikat hanya memiliki akal yang statis dan tidak memiliki nafsu kerana tujuan penciptaanya sebagai pesuruh Allah. .” (Qs. Al-Dzariyyat [56]: 56) “Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.”

Jin adalah makluk yang dicipta sebelum Adam. (Qs. Al Hijr [15:27]). “Dan Kami telah menciptakan jin sebelum (Adam) dari api yang sangat panas”. Jin adalah generasi pertama yang diciptakan oleh Allah dimuka bumi sebelum penciptaan Adam dalam beberapa peringkat generasi Jin, sebelum generasi itu diganti dengan generasi Adam. (Qs. Al-An’am [6]) “Apakah mereka tidak memperhatikan berapa banyak generasi yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (generasi itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi, yaitu keteguhan yang belum pernah Kami berikan kepadamu, dan Kami curahkan hujan yang lebat atas mereka dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka kerana dosa mereka sendiri, dan Kami ciptakan sesudah mereka generasi yang lain.

Mereka mempunyai jiwa dan aktiviti. Lalu mereka bertebaran seperti debu halus kerana jumlah mereka yang sangat banyak. Tanah datar, pergunungan, dan berbagai pelosok dunia telah dipenuhi oleh mereka. Mereka tinggal permukaan bumi dalam jangka waktu yang dikehendaki oleh Allah. Di antara mereka ada yang putih, hitam, merah, kuning, berbintik-bintik kecil dan besar, pekak, buta, cantik, buruk, kuat, lemah, perempuan, dan lelaki. Satu sama lain berkahwin dan melahirkan keturunan. Mereka disebut Jin kerana mereka kabur, tidak kelihatan, jtinan iaitu tertutup dari perlihatan manusia sepertimana keadaan perasaan hati (jinan) pada manusia. Makhluk ini tidak boleh dilihat oleh manusia kecuali kepada orang yang mempunyai ilmu kasyaf. (Qs. Al-a'raf [27] "...sesungguhnya dia dan pengikutnya melihat kamu, dari sesuatu tempat yang kamu tidak dapat melihat mereka..."

Setelah mereka memenuhi bumi dan dunia kian sempit kerana mereka terus bertambah, bertambah juga kerosakan kerana mereka, maka Allah mengirimkan angin taufan kepada mereka. Angin tersebut membinasakan mereka. Hanya sedikit dari mereka yang tinggal. Mereka adalah yang pertama kali membuat rumah, membelah batu, memburu burung, dan binatang liar.

Semua itu terus-menerus mereka lakukan dalam waktu yang lama. Kemudian satu sama lain di antara mereka saling berlaku aniaya, akibatnya mereka saling berperang.

Namun, perangnya bukan menggunakan senjata. Sebahagian di antara mereka melenyapkan sebahagian yang lain dengan mengepung rumah-rumah sehingga mereka yang terkepung binasa kerana lapar dan haus.

Setelah tindakan kerosakan yang dilakukan mereka kian memuncak, maka Allah mengirimkan umat yang berasal dari laut kepada mereka yang jasad-jasadnya lebih besar daripada mereka dan bentuknya lebih menakjubkan, yang disebut sebagai Bin. Bin adalah generasi ke dua kenabian dari bangsa jin. Umat tersebut menyerbu mereka sehingga kaum Jin binasa, tidak satu pun yang tinggal.

Jin hanya tinggal di bumi lebih kurang 500 tahun. Setelah itu, bumi dikuasai oleh Bin. Mereka berkahwin antara satu sama lain, melahirkan keturunan dan berkembang biak semakin banyak sehingga bumi kian penuh.

Sebahagian di antara mereka suka menengelamkan ke bumi lapis ketujuh dan menetap di sana untuk beberapa hari. Bagi mereka tidak ada tempat yang terhalang.

Mereka adalah yang pertama kali menggali perigi, membuat sungai, dan mengalirkan air dari sumber-sumbernya dan dari laut. Mereka adalah yang pertama kali membuat mesin/roda, membina jambatan di atas air, menangkap ikan di lautan, dan memburu binatang-binatang liar di wilayah yang tidak berpenduduk.

Oleh kerana itu, semua binatang, baik di daratan mahu pun di lautan, mengadukan urusan tersebut kepada Allah dan kerosakan yang disebabkan oleh mereka kian bertambah. Maka, Allah menciptakan makhluk baru yang berada di sisinya, yang bernama Abu Jan atau bapak seluruh jin. Abu jaan telah turun ke bumi dan melahirkan generasi Banul Jan atau anak jin baik , kuat dan cerdas yang hidup sampai akhir zaman.

Ibnu Abbas ra mengatakan bahawa mereka memiliki jenis yang berbagai jenis. Di antara mereka ada yang disebut dengan Nahabir, ada juga yang disebut Nahamir. Umat ini kelakuannya seperti manusia, suka makan, minum, dan berketurunan. Di antara mereka ada yang Mu’min dan ada juga yang kafir.

Allah menjadikan malaikat sebagai penghuni langit dan menjadikan Banul Jan sebagai penghuni bumi. Telah diriwayatkan, ketika Abu Jan turut ke bumi, beliau telah meminta kepada Allah agar salah satu keturunan hambanya yang bernama Iblis diperkenankan Allah untuk terus tinggal di syurga, diberi kekuatan seperti penghuni pertama (Malaikat) dan diberi kecerdasan melebihi makluknya pada saat itu. Kemudian turunlah Abu Jan dan lahirlah keturuan Banul Jan tinggal di bumi. Setelah tinggal di bumi, mereka berperang dengan Bin. Banul Jan terlalu kuat bagi Bin hingga mereka mampu menghancurkan Bin sampai tidak ada satu pun yang tinggal. Mereka berkahwin satu sama lain dan melahirkan keturunan sehingga bumi ini penuh.

Abu Jan diangkat sebagai pemimpin seluruh makhluk di bumi pada masa itu dan sangat beriman kepada Allah. Beliau beribadah kepada Allah dan menjadi guru bagi anak keturunannya sampai beliau wafat. Kemudian keturunannya Banul Jan bertambah banyak, kuat-kuat dan cerdas-cerdas. Ilmunya sangat hebat dan dari kelahiran Abu Jaan sampai keturunan Banul Jan belum ada pembinasaan dari Allah. Mereka hidup berkoloni menjadi beberapa bahagian. Seterusnya, di antara mereka timbul kedengkian dan aniaya. Di antara mereka banyak terjadi pertumpahan darah. Sebahagian dari mereka mengganggu sebahagian lainnya. Kerajaan-kerajaan Banul Jan kebanyakan hancur bahkan seumpama neraka. Kehancuran mereka adalah peperangan dan penindasan yang tidak akan pernah berakhir. Kezaliman mereka di luar batas, bahkan mereka tidak mengakui jika ada Tuhan yang menciptakan mereka. Sungguh derhaka mereka kepada Tuhannya yang telah mengasihi mereka selama ini. Atas kejadian ini, bumi mengadu kepada Tuhannya.

Ketika inilah Iblis yang keturunanya paling dimuliakan dari kalangan Jin lahir dan diangkat ke syurga seperti yang dijanjikan. Iblis hidup mengabdikan diri kepada Allah dan hidup bersama penghuni pertama (Malaikat). Iblis adalah generasi ke empat kenabian dari bangsa jin. Iblis adalah makluk dari golongan Jin yang paling kuat, cerdik dan cerdas. Pada awalnya, si Iblis ini menyembah kepada Allah, baik di bumi mahu pun di langit. Akan tetapi, kemudian dia ujub dengan dirinya dan dia dipengaruhi ketakaburan (merasa besar). Dalam keadaan demikian, Allah melihat apa yang ada di dalam hatinya. Iblis adalah makluk Allah yang dididik oleh malaikat sehingga ‘alim seperti malaikat, namun sifat takabburnya telah membuatkan Allah murka dan melaknatnya sehingga akhirat.

Iblis sangat cerdas dan pandai, dia mempunyai kehebatan yang luar biasa, bahkan Penghuni Pertama (Malaikat) pun merasa takjub dengan kehebatan yang di miliki Iblis. Suatu ketika Iblis dan malaikat bertanding mengadakan ibadah yang paling lama kepada Tuhan. Golongan Malaikat sujud satu hari tanpa bangun, maka iblis akan bersujud tujuh hari tanpa bangun. Bayangkan ibadah Iblis kepada Tuhannya sungguh alim luar biasa. Kerana alimnya dia, maka segala ilmu-ilmu di kuasai Iblis dengan sangat cepat.

Iblis bersumpah di dalam darahnya dan jiwanya, bahawasanya dia akan menjadi penghulu bagi seluruh makhluk di alam semesta ini. Iblis terus berusaha mencari ilmu-ilmu baru dan mencuba sehingga ilmu itu berhasil. Ilmu yang paling ingin dikuasai dari segala ilmunya adalah ilmu untuk mengetahui masa hadapan dari alam semesta, namun hanya Allah yang mengetahui tentang masa hadapan.

Disinilah bermulanya kisah Iblis yang dahulunya darjatnya diangkat Allah. Ketika terjadi peperangan diantara kaum Banul Jan. Allah telah mengutus bala tentara malaikat untuk meleraikan perbalahan dan pertumpahan darah yang berlaku. Bala tentera ini diketuai oleh Iblis yang dahulunya bernama ‘Azazil. Iblis pada mulanya adalah bala tentera malaikat. Iblis bersama rombongannya mengusir kaum Banul Jan dari bumi. Akibatnya mereka bertempiaran lari menghuni ke gunung-gunung dan pulau-pulau kecil serta tinggal di sana. Iblis telah merampas bumi dari mereka.

DINASTI kerajaan para Banul Jan telah hancur dan musnah. Mereka terpecah belah menjadi beberapa golongan dan tidak mempunyai pemimpin yang kuat. Kemampuan mereka menjadi lemah dan mereka telah digantikan dengan Bangsa Jin yang lebih kecil kemampuannya dan juga kemampuan kegaibannya tidak seberapa. Bangsa jin sekarang tidak seperti mereka yang dahulu yg tinggi ilmunya terutama ilmu kegaiban.

Pada ketika itu Iblis mempunyai kekuatan yang tidak dapat ditandingi kerana dia adalah satu-satunya penguasa kerajaan yang masih utuh dan turut menghuni kerajaan di syurga bersama dengan Penghuni Pertama (Malaikat). Dia merasa bangga di muka Bumi dan dalam diam-diam Iblis telah membuat kerajaan baru di muka Bumi. Kerajaan Iblis tergantung di atas air (Bermuda Triangle), kerajaaannya sangat besar dan sangat luar biasa megahnya. Seluruh bangsa jin tunduk dan takhluk dihadapan Iblis, mereka berikrar akan selalu setia kepadanya.

Sesungguhnya Allah mana mengetahui apa yang dirancang oleh Iblis. Maka Allah menjadikan makhluk baru untuk menggantikan kepemimpinan bangsa jin di muka bumi yang nantinya akan mengetuai seluruh makhluk Bumi. Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, (QS Al-Baqarah [2]: 30). “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.”

Rahsiah ayat di dalam surah Al-Baqarah mengenai pernyataan para malaikat, “Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu (makhluk) yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?” Tuhan berfirman, “Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.” adalah merujuk kepada makhluk-makhluk yang diceritakan terdahulu, yaitu Jin, Bin dan Banul Jan.

Dikisahkan tatkala nabi Adam a.s. sudah di arak mengelilingi langit, kemudian diarak pula menuju bumi. Di bumi, pada waktu itu terdapat para Malaikat bersama Iblis. Allah SWT memerintahkan kepada para Malaikat dan iblis untuk bersujud hormat, (QS.Al-Baqorah [34]). " Dan ingatlah ketika Kami berfirman kepada para Malaikat : Sujudlah kamu kepada Adam, ' maka sujudlah mereka kecuali Iblis”. Para Malaikat yang melihat Iblis tidak bersujud, bergumam di dalam hatinya: "Siapa yang telah tidak mau bersujud, itulah iblis, dan ialah (akan) menjadi iblis.

Para Malaikat sekali lagi bersujud, sujud syukur kali ini, yaitu memuji karunia Tuhan terhadap Nabi Adam a.s. Para malaikat akan selalu menjunjung tinggi dan menuruti segala apa yang di firmankan-Nya, serta tidak akan mengikuti segala apa yang tidak diperintahkan Nya. Oleh karena itu, para malaikat hingga kini selalu taat terhadap perintah Allah SWT. Perilaku Iblis yang tidak menuruti perintah Allah SWT menjadi pertanyaan Allah SWT, (QS.38:75)"Hai Iblis, apakah yang menghalangi kamu sujud kepada yang telah Kuciptakan dengan kedua tangan-Ku?. Jawab Iblis, (QS.38 :76) " Aku lebih baik darinya, kerana Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan dia( Adam) Engkau ciptakan dari tanah".

Hai Iblis, keluarlah engkau di bawah langit-Ku dan dari atas bumi-Ku, dan keluarlah engkau dari rupa malaikat-Ku, masuklah engkau pada rupa iblis, dan engkau kaku tiada berkesudahan." Maka Azazil pun berubah menjadi rupa Iblis. Matanya menjadi menonjol keluar. Allah mengherdiknya : (Qs Sad [77 ~ 78) “Kalau begitu keluarlah kamu dari Syurga” Sesungguhnya kamu adalah makhluk yang terkutuk”.

Iblis Lalu berkata : "Kerana Adamlah maka aku Engkau murkai, dan nikmat dari-Mu Engkau ambil dari hamba-Mu, ya Tuhanku,perkenankan pinta hamba-Mu, maka beranilah hamba-Mu datang sembah ke hadirat-Mu, ya Tuhanku". Jawab Allah SWT, " Telah- Ku perkenankan pintamu itu. Berdatang sembahlah engkau hai iblis."

Iblis berkata : (Qs. 38: 79) “Ya Tuhanku, tangguhkan lah aku sampai hari mereka dibangkitkan.” Allah memperkenankan pemohonan Iblis, (Qs. 38: 80~81) “Maka sesungguhnya kamu termasuk golongan yang diberi penangguhan, sampai pada hari yang telah ditentukan waktunya (hari kiamat)”.

Iblis menjawab, (QS.38:82 ~ 83)." Demi kekuasaan Engkau, aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hamba-Mu yang terpilih di antara mereka.

Allah berfirman : (QS.38 : 84~85) "Maka yang benar ( adalah sumpah-Ku) dan hanya kebenaran itulah yang Kukatakan dan " Sesungguhnya Aku pasti akan memenuhi neraka Jahannam dengan jenis kamu dan dengan orang-orang yang mengikuti kamu di antara mereka kesemuanya.”


Sejak kejadian itu, dendam mulai merasuki hati Iblis terhadap nabi Adam a.s dan anak cucunya. Iblis berupaya dengan segala cara untuk menyesatkan mereka semua. Kerana baginya segala keistimewaanya telah dirampas oleh manusia. Dan itulah pekerjaan tetapnya sehingga hari kiamat datang.

~Wallahu’alam~

Written and research done by Jannah Next Top Model

1 comment: